Sugestii pentru a face față sindromului de colon iritabil

Din ce în ce mai multe persoane se plâng de un disconfort cronic la nivelul colonului, uneori însoțit de dureri abdominale, de constipație alternând cu diareea, balonări sau „bolboroseli” . După o vizită la medicul gastroenterolog, află că tulburările fac parte din sindromul colonului iritabil.

Vestea bună este că sindromul colonului iritabil nu amplifică riscul de cancer colono-rectal, dar disconfortul este uneori atât de mare încât poate afecta viața socială. Sau invers?

Cauzele sindromului de colon iritabil:

  • tulburare de motilitate intestinală care se manifestă prin simptomele: spasme, distensie (balonare, flatulență), constipație sau dimpotrivă diaree, Mușchii care căptușesc pereții intestinelor ar trebui să se contracte/relaxeze succesiv atunci când împing hrana din stomac prin tractul digestiv. Când contracțiile sunt mai puternice sau mai prelungite, apar tulburările menționate anterior.
  • infecții (bacteriene sau virale) sau parazitoze care mențin timp îndelungat inflamația tubului digestiv și deteriorează mucoasa intestinală,
  • abuzul de laxative
  • deficitul de floră saprofită
  • nivelul ridicat de stres care menține aciditatea crescută la nivelul tubului digestiv

Tulburările pot să apară dacă „am o nevoie de afecțiune foarte mare, de iubire și de a fi valorizat și vreau să plac cu orice preț celorlalți (chiar dacă acest lucru înseamnă să-mi sufoc personalitatea și nevoile fundamentale).” „Colonul iritabil indică faptul că trăiesc o nervozitate mare, care poate lua proporții exagerate, dacă mă aflu în fața unei situații necunoscute. Nu știu să fixez limite și îmi pot simți intimitatea afectată. Astfel devin controlant, pentru a-mi asigura un sentiment de siguranță” – Jacques Martel

Ce-i de făcut?

„Devin tot mai conștient de bogăția mea interioară și de integrarea noilor experiențe din viața mea. Învăț să mă iubesc, șă fiu eu însumi și să mă poziționez. Renunț la ideile mele preconcepute și la prejudecăți. ” – Jacques Martel

Treceți peste stres! Important este să nu vă lăsați copleșiți de stres dacă aveți diagnostic de colon iritabil. Când simțiți că se apropie durerile abdominale, respirați adânc, conștinețizați-vă situația și încurajați-vă că va trece.

Fiți mai relaxat! Orice puteți face pentru a vă destinde poate contribui la ameliorarea simptomelor. Că este meditație, că este mișcare, că ascultați muzică de relaxare, că folosiți suplimente, sau arome – lavandă, de exemplu – utilizați-le!

Amintiți-vă să respirați! Să vă bucurați de viață, de peisaje, de flori, de amănunte! Descoperiți frumusețile și comorile fiecărei zile!

Țineți un jurnal! Sistemul intestinal al persoanelor cu sindromul colonului iritabil recționează exagerat la schimbări alimentare, de stres și hormonale. Dacă vă gândiți la colonul dumneavoastră ca la un barometru, veți putea identifica situațiile cele mai stresante din viața dumneavoastră. De aceea ar fi util un jurnal în care să notați:

  • dacă simptomatologia se declanșează când discutați cu o anume persoană, înseamnă că trebuie să schimbați abordarea în relația cu acea persoană, sau să discutați despre această relație cu un prieten sau un psihoterapeut,
  • dacă anumite alimente sau băuturi vă tulbură activitatea colonului, ar fi bine să le evitați – notându-le în jurnal veți reuși să țineți evidența produselor care vă fac cel mai mult rău.

Adăugați fibre în dietă! Fibrele au efect benefic atât la persoanele cu tendință la constipație dar și la cele cu scaune diareice. FIbrele recomandate sunt cele de tip insolubil – găsite în tărâțe, cereale integrale. Totuși, aveți grijă să le adăugați treptat, mărind brusc consumul de fibre poate să apară flatulența (balonarea și tendința de a da vânturi). Semințele de psyllium pot fi o sursă de fibre. Au efect de laxativ natural și nu dau dependență. Combinate și cu probiotice mențin alcalinitatea tubului digestiv și reduc inflamația.

Beți multe lichide! Au rolul de a menține funcționarea normală a intestinelor. Folosiți, de preferință, apa alcalină!

Aveți grijă cu produsele lactate! La multe persoane cu sindrom de colon iritabil s-a constatat și că au intoleranță la lactoză. Dacă după câteva zile de evitare a lactatelor, simptomele s-au redus sau chiar au dispărut, înseamnă că lactoza este problema. Se acceptă consumul de iaurt, deoarece lactoza este digerată de către culturile bacteriene conţinute în iaurt. O dietă adaptată grupei de sânge poate reprezenta soluția.

Renunțați la fumat, la mestecarea gumei și la dulciuri! Măresc aciditatea de la nivelul tubului digestiv, îndulcitorii artificiali (sorbitol) sunt greu digerabili.

Tăiați grăsimile! Grăsimile stimulează contracțiile colonului, așa că evitați sosurile, prăjelile, sau dregerea salatei cu mult ulei.

Feriți-vă de alimentele care provoacă flatulență! Eliminați din alimentație: fasolea uscată, varza, conopida sau puteți utiliza enzime digestive atunci când doriți să le consumați.

Verificați dacă puteți suporta condimentele! Dacă alimentele condimentate vă fac rău, cel mai bine ar fi să le evitați. Majoritatea persoanelor cu colon iritabil sunt foarte sensibile la condimente.

Evitați cafeaua și alcoolul care pot exacerba disconfortul de la nivelul tubului digestiv. Carbohidrații din bere și taninurile din vinul roșu pot produce cele mai urâte simptome.

Mâncați puțin și des pentru a evita suprasolicitarea tubului digestiv.

Alte remedii:

  • ceai de călin, sau de salvie, sau de valeriană au darul de a reduce tensiunea nervoasă, deci și iritația colonului,
  • alergatul, la ore regulate, dar nu în exces, menține tonusul, eliberează endorfine care ajută la controlul durerii,
  • aplicați comprese calde pe abdomen, respirați adânc și încercați să vă relaxați.

Mergeți la medic dacă aveți:

  • scaune cu sânge,
  • pierdere neexplicabilă în greutate
  • diaree care vă scoală noaptea din somn
  • diaree, constipație, dureri abdominale sau orice combinație severă a celor trei simptome care nu vă îngăduie să lucrați sau să vă odihniți.
woman laughing on flower field

Concluzii:

  • calmați-vă
  • țineți un jurnal al alimentelor și vedeți care vă face rău pentru a ști să le evitați
  • renunțați la vicii
  • faceți mișcare
  • bucurați-vă de viață
  • împăcați-vă cu dumneavoastră înșivă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.